Äventyr

Med Monster & Magi kan du skapa dina egna äventyr, eller använda äventyr skrivna för andra fantasyrollspel, som Del 8 i regelboken berättar om.

Men dessutom tillhandahåller vi färdiga och kostnadsfria äventyr till rollspelet, för närvarande sju fylliga, speltestade och välskrivna moduler, som vi återkommer till nedan.

Utöver detta konverteras klassiska TSR-moduler till Monster & Magi som ett privat projekt. I skrivande stund finns det sex stycken tillgängliga, som du kan läsa mer om långt ned på sidan.

Äventyrsmoduler

Just nu finns följande moduler från Togo Galthus Äventyr för kostnadsfri nedladdning. Du kan antingen öppna PDF:en direkt med knappen, eller klicka på titeln intill för att hoppa till beskrivningen av respektive äventyr.

Öppna  Expedition till gnomernas gruva
Öppna  Skatter och skelett
Öppna  Gyllenkäfts sista resa
Öppna  Troglodyternas herre
Öppna  Värdshuset Misteln
Öppna  Den gröna fasan
Öppna  Jakten på Midas grav

Äventyrsserien Galanthus värld

Våra egna äventyr är skrivna för en miljö vi kallar Galanthus värld. Det är en värld av äventyr som är lätt att komma in i och förstå. Eftersom den speglar allmänt kända fantasymiljöer med krigare, orker och byar i nöd, krävs ingen introduktion eller bakgrundsinformation. Det är bara att kliva in och sätta igång!

Expedition till gnomernas gruva
1:sta gradens karaktärer, 24 sidor

Vårt första äventyr i serien riktar sig främst till nybörjare. Äventyrarna utforskar ett tunnelsystem som inte alls var vad de trodde. Här finns gåtor, fällor, dolda ting och hårda strider.

Expedition till gnomernas gruva är perfekt för de som just läst Monster & Magi och vill prova att spela en färdig äventyrsmodul, eller bara bekanta sig med hur ett äventyr för Monster & Magi kan se ut. Även mer erfarna spelare och spelledare har glädje av denna modul, som också fungerar som en fin introduktion till hur man tillämpar detta rollspels regler.

I gnomernas underjordiska rum återfinns en skattkarta som leder vidare till Skatter och skelett.

Skatter och skelett
1:a gradens karaktärer, 38 sidor

Skatter och skelett utspelar sig i en by med rikt persongalleri. I det här dialogdrivna äventyret utmanas spelarkaraktärernas sociala förmågor och talang för detektivarbete nog mer än deras stridbarhet.

Äventyrsmodulen erbjuder ett antal sidospår som spelledaren kan inlemma i händelseutvecklingen om denne vill ha ett ännu längre äventyr. Varken detta eller påföljande äventyr är i första hand riktade till nybörjare.

Skatter och skelett kan spelas som en fortsättning på Expedition till gnomernas gruva, och erbjuder en naturlig övergång till nästa äventyr i serien, Gyllenkäfts sista resa.

Gyllenkäfts sista resa
2:a gradens karaktärer, 56 sidor

Gyllenkäfts sista resa verkar först vara ett okomplicerat uppdrag: Att hämta eller oskadliggöra en piratledare på Trappö i Lupaviken. Men det visar sig vara knivigt. Det är ett stort och inte särskilt naivt piratband som omger gamle Gyllenkäft.

Vid sidan av kärnberättelsen har Gyllenkäfts sista resa fem valbara “intriger” som spelledaren sömlöst kan infoga i äventyret. Dessa intriger gör utvecklingen på Trappö fascinerande och mer komplex. Modulen kan alltså spelas som en simpel och rättfram historia, eller som ett mer eller mindre långt, variationsrikt och komplicerat scenario som utmanar även de mest erfarna spelarna.

Gyllenkäfts sista resa kan spelas som en direkt fortsättning på Skatter och skelett, och erbjuder en naturlig övergång till Troglodyternas herre.

Troglodyternas herre
3:e gradens karaktärer, 38 sidor

Äventyrarna studerar en karta som verkar visa en planerad invasion av troglodyter. Men de förstår inte hur denna kända och förhållandevis lilla håla på andra sidan viken kan dra upp så ambitiösa planer. Vad ligger bakom detta oväntade hot mot Galanthus rike?

Oförväget reser de till det karga och ogästvänliga området Lupa Sol för att reda ut det här, och kanske kväsa ödlemonstrens expansionsplaner i sin linda. Med facklor och svärd i händerna går de in i den gamla gruvan vid Neibulaks dal, redo att bekämpa troglodyter. Men är de redo att möta deras herre?

Troglodyternas herre är en stridsorienterad modul som huvudsakligen utspelar sig i tunnelsystem, med faror, fällor och överraskningar. Den underliggande berättelsen gör uppdraget extra intressant för spelledaren att följa och spelarna att genomföra.

Värdshuset Misteln
4:e gradens karaktärer, 28 sidor

Under en av sina vandringar kommer äventyrarna till ett värdshus intill en stor skog. Där sitter Liv och Ralf med mitella och spjälkat ben, men annars vid god vigör. De är också äventyrare och kom till värdshuset vid Juglanskogen för att hämta en magisk våg ur ett ihålig träd.

Men de kan inte göra det längre. Två svarta riddare red ned dem längs vägen. Kanske äventyrarna kan göra det åt dem?

Ja, visst, säger de. Vad skulle kunna hända?

Värdshuset Misteln är ett variationsrikt, lite kortare äventyr med sagokänsla.

Den gröna fasan
5:e gradens karaktärer, 40 sidor

Den gröna fasan är ett intensivt och spännande äventyr som utspelar sig bland ruinerna i den forna staden Thermólan, och de delvis outforskade tunnelsystemen under den. Äventyrarna ställs mot en övermäktig fiende. För att lyckas med uppdraget måste de vara listiga och noggranna innan de angriper monstret där det är som mest sårbart.

Jakten på Midas grav
6:e gradens karaktärer, 45 sidor

Jakten på Midas grav inleds med efterforskningar i staden Hoxok och strider med lönnmördare från Nimrod. Det fortsätter med en färd över vildmarken tills äventyrarna når platsen för Midas gravkammare. Här måste de finna den hemliga ingången samtidigt som de undviker att bli upptäckta av Nimrodassällskapet, som genomför utgrävningar i samma syfte. Sedan fortsätter jakten ned i underjorden, i Midas förtrollade gravkammare.

Jakten på Midas grav är ett variationsrikt äventyr som inleds med detektivarbete och strider med ockultister, fortsätter med en lång resa som kräver välspelade karaktärer, och avslutas i en vild jakt med strider och gåtor i underjorden.

Äventyrsserien TSR-Klassiker

Som ett privat sidoprojekt översätter och konverterar författaren till Monster & Magi klassiska äventyrsmoduler från TSR. Liksom Galanthus-modulerna är de speltestade och håller bra stilistisk kvalitet. Just nu finns följande TSR-klassiker tillgängliga:

Korpvindens öden (Ravenloft, 1983)
Faraons förbannelse (Pharaoh, 1982)
Den vita palmens oas (Oasis of the White Palm, 1983)
Marteks gravkammare (Lost Tomb of Martek, 1983)
Besvärjarens fäste (Baltron’s Beacon, 1985)
Bortom Kristallgrottan (Beyond the Crystal Cave, 1983)

Av upphovsrättsliga skäl kan dessa moduler inte tillhandahållas publikt, och ges inte ut som Togo Galthus Äventyr-produkter. Intresserade Monster & Magi-spelare kan däremot kontakta författaren för privat delning.

För att kunna spela Monster & Magi-versionerna behöver man i de flesta fall ha tillgång till originalkartorna. Kontakta författaren om du behöver hjälp med detta.

Korpvindens öden (Ravenloft, 1983)
5:e gradens karaktärer, 37 sidor

Förlagan till Korpvindens öden anses allmänt vara ett av de bästa Dungeons & Dragons-modulerna någonsin. Äventyret väver in en gotisk skräckberättelse i fantasymiljön, där en mäktig vampyr och hans slott står i centrum.

Faraons förbannelse (Pharaoh, 1982)
6:e gradens karaktärer, 49 sidor

Liksom Ravenloft är Pharaoh en kritikerrosad äventyrsmodul. Äventyrarna söker efter en ointaglig gravkammare i en mycket stor, magisk pyramid. Ett stämningsfullt och väl sammanhållet äventyr med många smarta inslag.

Den vita palmens oas (Oasis of the White Palm, 1983)
6:e gradens karaktärer, 42 sidor

Oasis of the White Palm är fortsättningen på Pharaoh. Av tidningen White Dwarf fick båda moduler högsta betyg 1983. I detta äventyr varvas intriger med fasaväckande tunnelsystem, människors konflikter med ohyggliga monster.

Marteks gravkammare (Lost Tomb of Martek, 1983)
7:e gradens karaktärer, 37 sidor

Marteks gravkammare är tredje delen av trilogin “Förtvivlans öken”; en fantasifull äventyrsmodul med monumentala inslag. Av White Dwarf fick modulen betyget 9 på en tiogradig skala.

Besvärjarens fäste (Baltron’s Beacon, 1985)
6:e gradens karaktärer, 48 sidor

Baltron’s Beacon är ett äventyr med enkel dramaturgi – att ta sig till ett fäste och hämta ett föremål. Men det är ett mycket variationsrikt, farligt och uppskattat äventyr, som riktigt osar klassisk fantasy!

Bortom Kristallgrottan (Beyond the Crystal Cave, 1983)
6:e gradens karaktärer, 41 sidor

I detta äventyr går äventyrarna via en grotta av kristall in i en magisk, sagolik trädgård, som utmanar dem med sin helt fredliga karaktär. Ett originellt och roligt äventyr.

Kommande Äventyr

Vi har just släppt Jakten på Midas grav och har ännu ingen tidsplan för det åttonde äventyret i Galanthus-serien. Men Förräderi i Dunador (Destiny of Kings, Bourne, 1986) blir nästa TSR-klassiker. Det präglas av nordeuropeisk medeltidskänsla, med fästen och riddare, och är 53 sidor långt. Privat delning till Monster & Magi-entusiaster påbörjas kring julen 2019. Hör av dig om du är intresserad av våra uppskattade TSR-klassiker! I början av 2020 planerar vi att publicera vårt första äventyr i den nya “Övriga-serien” – Likdrottningens hämnd, ett på gott och ont “modernare” äventyr som är 52 sidor långt och inspirerat av Eyes of the Lich Queen från 2007; även detta blott för privat delning till vår växande skara Monster & Magi-spelare.

Att tillhandahålla våra originaläventyr som trycksaker är efterfrågat. Vi har kommit långt i vår ambition att möta detta önskemål, och planerar att påbörja släppen i början av 2020. Precis som regelboken kommer de att vara illustrerade av Markus Wande och granskade av Erik Toshach.

Utgivningsdatum

Expedition till gnomernas gruva, december 2017
Skatter och skelett, december 2017
Gyllenkäfts sista resa, december 2017
Troglodyternas herre, mars 2018
Värdshuset Misteln, maj 2018
Den gröna fasan, september 2018
Jakten på Midas grav, november 2019

Korpvindens öden, mars 2018
Faraons förbannelse, juni 2018
Den vita palmens oas, oktober 2018
Marteks gravkammare, december 2018
Besvärjarens fäste, februari 2019
Bortom Kristallgrottan, april 2019