Med Monster & Magi kan du skapa dina egna äventyr, eller använda äventyr skrivna för andra fantasyrollspel, som Del 8 i regelboken berättar om.
Men dessutom tillhandahåller vi färdiga och kostnadsfria äventyr till rollspelet, för närvarande sju fylliga, speltestade och välskrivna moduler, som vi återkommer till nedan.
Utöver detta konverteras klassiska TSR-moduler till Monster & Magi som ett privat projekt. I skrivande stund finns det tio tillgängliga, som du kan läsa mer om långt ned på sidan.
Äventyrsmoduler
Just nu finns följande moduler från Togo Galthus Äventyr för kostnadsfri nedladdning. Du kan antingen öppna PDF:en direkt med knappen, eller klicka på titeln intill för att hoppa till beskrivningen av respektive äventyr. Våra äventyr har liksom regelboken fått mycket fin respons, såsom:
”Välgjort.” ”Välskrivet.” ”Det ligger mycket tankekraft bakom det här.” ”Väldigt bra och väldigt pedagogiskt.” ”Jag är imponerad.” ”Jättebra!”
Öppna Expedition till gnomernas gruva
Öppna Skatter och skelett
Öppna Gyllenkäfts sista resa
Öppna Troglodyternas herre
Öppna Värdshuset Misteln
Öppna Den gröna fasan
Öppna Jakten på Midas grav
Äventyrsserien Galanthus värld
Våra egna äventyr är skrivna för en miljö vi kallar Galanthus värld. Det är en värld av äventyr som är lätt att komma in i och förstå. Eftersom den speglar allmänt kända fantasymiljöer med krigare, orker och byar i nöd, krävs ingen introduktion eller bakgrundsinformation. Det är bara att kliva in och sätta igång!
Expedition till gnomernas gruva
1:sta gradens karaktärer, 24 sidor
Vårt första äventyr i serien riktar sig främst till nybörjare. Äventyrarna utforskar ett tunnelsystem som inte alls var vad de trodde. Här finns gåtor, fällor, dolda ting och hårda strider.
Expedition till gnomernas gruva är perfekt för de som just läst Monster & Magi och vill prova att spela en färdig äventyrsmodul, eller bara bekanta sig med hur ett äventyr för Monster & Magi kan se ut. Även mer erfarna spelare och spelledare har glädje av denna modul, som också fungerar som en fin introduktion till hur man tillämpar detta rollspels regler.
I gnomernas underjordiska rum återfinns en skattkarta som leder vidare till Skatter och skelett.
”Det bästa intro-scenariot för en ny spelledare till någon D&D-version jag läst.”
Skatter och skelett
1:a gradens karaktärer, 38 sidor
Skatter och skelett utspelar sig i en by med rikt persongalleri. I det här dialogdrivna äventyret utmanas spelarkaraktärernas sociala förmågor och talang för detektivarbete nog mer än deras stridbarhet.
Äventyrsmodulen erbjuder ett antal sidospår som spelledaren kan inlemma i händelseutvecklingen om denne vill ha ett ännu längre äventyr. Varken detta eller påföljande äventyr är i första hand riktade till nybörjare.
Skatter och skelett kan spelas som en fortsättning på Expedition till gnomernas gruva, och erbjuder en naturlig övergång till nästa äventyr i serien, Gyllenkäfts sista resa.
”Jag [har] inte sett ett så här socialt OSR-scenario innan men det är väldigt kul. … Skickligt konstruerat.”
Gyllenkäfts sista resa
2:a gradens karaktärer, 56 sidor
Gyllenkäfts sista resa verkar först vara ett okomplicerat uppdrag: Att hämta eller oskadliggöra en piratledare på Trappö i Lupaviken. Men det visar sig vara knivigt. Det är ett stort och inte särskilt naivt piratband som omger gamle Gyllenkäft.
Vid sidan av kärnberättelsen har Gyllenkäfts sista resa ett antal valbara ”intriger” som spelledaren sömlöst kan infoga i äventyret. Dessa intriger gör utvecklingen på Trappö fascinerande och mer komplex. Modulen kan alltså spelas som en simpel och rättfram historia, eller som ett mer eller mindre långt, variationsrikt och komplicerat scenario som utmanar även de mest erfarna spelarna.
Gyllenkäfts sista resa kan spelas som en direkt fortsättning på Skatter och skelett, och erbjuder en naturlig övergång till Troglodyternas herre.
”Avancerat … fyra äventyr i ett! Skulle kunna bli en bra äventyrsfilm.”
Troglodyternas herre
3:e gradens karaktärer, 38 sidor
Äventyrarna studerar en karta som verkar visa en planerad invasion av troglodyter. Men de förstår inte hur denna kända och förhållandevis lilla håla på andra sidan viken kan dra upp så ambitiösa planer. Vad ligger bakom detta oväntade hot mot Galanthus rike?
Oförväget reser de till det karga och ogästvänliga området Lupa Sol för att reda ut det här, och kanske kväsa ödlemonstrens expansionsplaner i sin linda. Med facklor och svärd i händerna går de in i den gamla gruvan vid Neibulaks dal, redo att bekämpa troglodyter. Men är de redo att möta deras herre?
Troglodyternas herre är en stridsorienterad modul som huvudsakligen utspelar sig i tunnelsystem, med faror, fällor och överraskningar. Den underliggande berättelsen gör uppdraget extra intressant för spelledaren att följa och spelarna att genomföra.
”Äventyret är jättebra! En riktig dungeon-crawler!”
Värdshuset Misteln
4:e gradens karaktärer, 28 sidor
Under en av sina vandringar kommer äventyrarna till ett värdshus intill en stor skog. Där sitter Liv och Ralf med mitella och spjälkat ben, men annars vid god vigör. De är också äventyrare och kom till värdshuset vid Juglanskogen för att hämta en magisk våg ur ett ihålig träd.
Men de kan inte göra det längre. Två svarta riddare red ned dem längs vägen. Kanske äventyrarna kan göra det åt dem?
Ja, visst, säger de. Vad skulle kunna hända?
Värdshuset Misteln är ett variationsrikt, lite kortare äventyr med sagokänsla.
Den gröna fasan
5:e gradens karaktärer, 40 sidor
Den gröna fasan är ett intensivt och spännande äventyr som utspelar sig bland ruinerna i den forna staden Thermólan, och de delvis outforskade tunnelsystemen under den. Äventyrarna ställs mot en övermäktig fiende. För att lyckas med uppdraget måste de vara listiga och noggranna innan de angriper monstret där det är som mest sårbart.
Jakten på Midas grav
6:e gradens karaktärer, 45 sidor
Jakten på Midas grav inleds med efterforskningar i staden Hoxok och strider med lönnmördare från Nimrod. Det fortsätter med en färd över vildmarken tills äventyrarna når platsen för Midas gravkammare. Här måste de finna den hemliga ingången samtidigt som de undviker att bli upptäckta av Nimrodassällskapet, som genomför utgrävningar i samma syfte. Sedan fortsätter jakten ned i underjorden, i Midas förtrollade gravkammare.
Jakten på Midas grav är ett variationsrikt äventyr som inleds med detektivarbete och strider med ockultister, fortsätter med en lång resa som kräver välspelade karaktärer, och avslutas i en vild jakt med strider och gåtor i underjorden.
Äventyrsserien TSR-Klassiker
Som ett privat sidoprojekt översätter och konverterar författaren till Monster & Magi klassiska äventyrsmoduler från TSR. Liksom Galanthus-modulerna är de speltestade och håller god stilistisk kvalitet. Just nu finns följande TSR-klassiker tillgängliga:
Korpvindens öden (Ravenloft, 1983)
Faraons förbannelse (Pharaoh, 1982)
Den vita palmens oas (Oasis of the White Palm, 1983)
Marteks gravkammare (Lost Tomb of Martek, 1983)
Besvärjarens fäste (Baltron’s Beacon, 1985)
Bortom Kristallgrottan (Beyond the Crystal Cave, 1983)
Förräderi i Dunador (Destiny of Kings, 1986)
Härskarens horder (Master of the Desert Nomads och Temple of Death, 1983)
Harrachs hemliga helgedom (The Hidden Shrine of Tamoachan, 1980)
Äventyr i Underlandet (Dungeonland, 1983)
Av upphovsrättsliga skäl kan dessa moduler inte tillhandahållas publikt, och ges inte ut som Togo Galthus Äventyr-produkter. Intresserade Monster & Magi-spelare kan däremot kontakta författaren för privat delning.
För att kunna spela Monster & Magi-versionerna behöver man i många fall ha tillgång till originalkartorna. Kontakta författaren om du vill ha hjälp med detta.
Korpvindens öden (Ravenloft, 1983)
5:e gradens karaktärer, 37 sidor
Förlagan till Korpvindens öden anses allmänt vara ett av de bästa Dungeons & Dragons-modulerna någonsin. Äventyret väver in en gotisk skräckberättelse i fantasymiljön, där en mäktig vampyr och hans slott står i centrum.
Faraons förbannelse (Pharaoh, 1982)
6:e gradens karaktärer, 49 sidor
Liksom Ravenloft är Pharaoh en kritikerrosad äventyrsmodul. Äventyrarna söker efter en ointaglig gravkammare i en mycket stor, magisk pyramid. Ett stämningsfullt och väl sammanhållet äventyr med många smarta inslag.
Den vita palmens oas (Oasis of the White Palm, 1983)
6:e gradens karaktärer, 42 sidor
Oasis of the White Palm är fortsättningen på Pharaoh. Av tidningen White Dwarf fick båda moduler högsta betyg 1983. I detta äventyr varvas intriger med fasaväckande tunnelsystem, människors konflikter med ohyggliga monster.
Marteks gravkammare (Lost Tomb of Martek, 1983)
7:e gradens karaktärer, 37 sidor
Marteks gravkammare är tredje delen av trilogin ”Förtvivlans öken”; en fantasifull äventyrsmodul med monumentala inslag. Av White Dwarf fick modulen betyget 9 på en tiogradig skala.
Besvärjarens fäste (Baltron’s Beacon, 1985)
6:e gradens karaktärer, 48 sidor
Baltron’s Beacon är ett äventyr med enkel dramaturgi – att ta sig till ett fäste och hämta ett föremål. Men det är ett mycket variationsrikt, farligt och uppskattat äventyr, som riktigt osar klassisk fantasy!
Bortom Kristallgrottan (Beyond the Crystal Cave, 1983)
6:e gradens karaktärer, 41 sidor
I detta äventyr går äventyrarna via en grotta av kristall in i en magisk, sagolik trädgård, som utmanar dem med sin helt fredliga karaktär. Ett originellt och roligt äventyr.
Förräderi i Dunador (Destiny of Kings, 1986)
6:e gradens karaktärer, 52 sidor
Äventyrarna får uppdraget att hitta och föra en prins i säkerhet, så att hans onda farbror inte tar över furstendömet. Men förräderiet går djupt och mäktiga män sparar ingen möda att å sin sida finna och dräpa prinsen. Förräderi i Dunador är ett förhållandevis realistiskt äventyr med riddare och borgar, smygande och stridande i salar av sten.
Härskarens horder (Master of the Desert Nomads och Temple of Death, 1986)
7:e gradens karaktärer, 93 sidor
Härskarens övermäktiga horder närmar sig Galanthus medan de krossar allt motstånd. Äventyrarna får i uppdrag att ta sig förbi härskarorna, finna passet i De svarta bergen för att ta sig in i fiendens land och slutligen förgöra den mörka kraft som ligger bakom hotet. Härskarens horder är ett långt, variationsrikt och stundtals storslaget äventyr.
Harrachs hemliga helgedom (The Hidden Shrine of Tamoachan, 1986)
6:e gradens karaktärer, 37 sidor
Äventyrarna faller genom marken medan de flyr genom en ruinstad och finner sig i ett bisarrt tunnelsystem de måste ta sig genom. Ett trivialt litet äventyr som omväxling, men underhållande och inte alldeles ofarligt.
Äventyr i Underlandet (Dungeonland, 1983)
8:e gradens karaktärer, 42 sidor
En av rollspelets fäder, Gary Gygax, roade sig med att låta sina aningslösa äventyrare finna sig i Lewis Carrolls surrealistiska värld; givetvis modifierad en hel del för att utmana spelarna. Ej ett äventyr, som Gygax säger, för den som tar sig själv eller spelet på alltför stort allvar. Tidningen White Dwarf gav Dungeonland betyget 9 av 10 och talade uppskattande om den humor (ibland galghumor) som karaktäriserar uppdraget, men höjde ett varningens finger – somliga möten är extremt farliga.
Utgivningsdatum
Expedition till gnomernas gruva, december 2017
Skatter och skelett, december 2017
Gyllenkäfts sista resa, december 2017
Troglodyternas herre, mars 2018
Värdshuset Misteln, maj 2018
Den gröna fasan, september 2018
Jakten på Midas grav, november 2019
Korpvindens öden, mars 2018
Faraons förbannelse, juni 2018
Den vita palmens oas, oktober 2018
Marteks gravkammare, december 2018
Besvärjarens fäste, februari 2019
Bortom Kristallgrottan, april 2019
Förräderi i Dunador, december 2019
Härskarens horder, februari 2021
Harrachs hemliga helgedom, mars 2022
Äventyr i Underlandet, april 2022
Likdrottningens hämnd, mars 2020